Despre noi | Echipa | Contact | Blog
Transalpina, drum peste creasta muntilor

Transalpina, drum peste creasta muntilor

Din: Drumuri, Chei si Defilee, Judetul Valcea, Oltenia

Denumita altfel si “Drumul Regelui“, Transalpina este puntea de legatura dintre Oltenia si Transilvania si reprezinta drumul cel mai inalt din Romania care poate fi strabatut de la un capat la altul cu masina. Cel mai inalt punct al acesteia este Pasul Urdele si se gaseste la altitudinea de 2145 m.

Despre Transalpina

Transalpina este cel mai inalt drum rutier al Muntilor Carpati, atat de pe teritoriul Romaniei cat si din afara ei. Drumul traverseaza Muntii Parang de la Nord la Sud si face o paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, “curgand” printre acestea.

Transalpina este sora mai mare dar mai putin cunoscuta a Transfagarasanului. Mai mare pentru ca este situata la o altitudine mai mare decat acesta si mai putin cunoscuta deoarece nu a fost la fel de vizitata si mediatizata de-a lungul timpului asa cum a fost Transafagarasanul; “Drumul Regelui” nu a fost niciodata asfaltat in totalitate, chiar daca acesta figureaza de multi ani in toate hartile, aspect care ani la rand a facut ca aceasta sa fie impractivab. Chiar si in prezent, soseaua este asfaltata doar in proportie de 98%.

Anul 2009 insa a fost un an important pentru ceea ce a devenit astazi Transalpina; la acel moment a inceput asfaltarea soselei, intre Sebes, Alba si Judetul Gorj. Distanta totala intre acestea e de 148 de kilometri, dintre care 98% reprezinta portiunea asfaltata pana la finalul lunii iunie 2011. Restul, de 2% urmeaza sa fie asfaltat pana la finalul anului.

Istoria acestui drum este undeva in ceata inca de la inceput; pe surse se sustine ca a fost construit de legiunile romane in timpul razboaielor purtate cu dacii. Un punct care sustine acest aspect, este faptul ca pe hartile istorice, acesta apare sub numele de “coridorul IV strategie roman”. Legendele locale spun insa ca soseaua a fost ridicata si pietruita de poporul german pe perioada Primului Razboi Mondial, strict in ideea de a fi folosit in interes militar, fiind insa destul de putin exploatata la acele vremuri. Soseaua incepe sa fie reconstruita in perioada interbelica; mai tarziu, in 1938 a fost data in folosinta si inaugurata de Regele Carol al II-lea. Cu exceptia intervalului in care s-a desfasurat Al Doilea Razboi Mondial cand germanii au folosit acest drum ca fiind una din caile de acces, Transalpina a fost foarte putin intretinuta. In trecut insa, Transalpina era folosita si de ciobanii care treceau turmele de mioare dinspre Marginimea Sibiului in Oltenia. Punctul de trecere era o poteca ingusta, care facea multe victime ce poarta numele de “Poteca Dracului“.

Primele zile din anul 1983 au insemnat zilele in care Transalpina a fost inaugurata in Poiana Sibilui de catre regele Carol al II-lea. Drumul a fost privit inca din start drept realizare de mare importanta economica, militara si strategica. Cu ceva timp ianinte, suficient cat sa pastreze amintirile vii, localnicilor li se impusese ca religie catolicismul; pe acelasi drum au luat calea 200 de locuitori ai Jinei (localitate aflata astazi in Judetul Sibiu), impreuna cu preotul din sat, au traversat muntii pe la “Poteca Dracului” si s-au stabilit in Corbii de Piatra (astazi, localitate din Judetul Arges).

Punctul de start al soselei incepe de la Jina, coboara apoi 7 km pana la Sugag, dupa care soseaua urca pe partea stanga  pana la Obarsia Lotrului; doar cativa kilometri ne despart de barajul Tau, urmat de barajul Oasa. Pe partea dreapta a Barajului Oasa, gasim colonia “Fetita“, loc in care s-a ridicat o manastire. De la manastire, urcand pe la Sureanu, trecem prin “luncile Prigoanei“; Luncile Prigoanei insa sunt o aminte amara pentru localnici. Aici erau pedepsiti  localnicii care in trecut vroiau sa paraseasca tinutul in vederea pastrarii traditiilor in care au fost nascuti. Dupa Lunci, ajungem la Cabana Iezeru Sureanu, urmata de localitatea Sadu si localitatea Talmaciu, dupa ce am strabatut 62 de km.

Ajunsi in Obarsia Lotrului, variantele pe care le putem urma sunt multiple:

– pe partea stanga spre Brezoi, cale de 60 km; pe acest traseu se mai poate bifa Lacul Vidra si Statiunea Voineasa

– pe partea dreapta, catre Petrila, drum ce tine 28 de km.

Insa, doar unul este traseul ce ne duce pana la capatul Trasanlpinei, DN 67C. Traseul trebuie urmat fara greseala inainte spre Novaci. Si, de aici urmeaza sa se desfasoare in fata noastra cea mai spectaculoara portiune a drumului. Serpentine dupa serpentine desfasurate in fata ochilor curiosilor: Stefanu, Carbunele, Muntiu, Urdele; si deodata muntele dispare. In fata se desfasoara platorul de pe varful Papusa, imagini cu adevarat deosebite. De aici, se coboara spre statiunea Ranca, prin Novaci. Aici, ia sfarsit si “Drumul Regelui” la fel de spectaculos precum incepe.

8 ore i-au luat Regelui Carol si alaiului care l-a insotit la inaugurarea soselei.

Astazi, Transalpina poate fi parcursa in aproximativ 3-4 ore pe traseul: Sebes, Sugag, Obarsia Lotrului, Ranca, Novaci.

Update – 6 august 2012: Pe Transalpina se circula bine, drumul este practicabil cu orice masina. Singurele zone care necesita mai mare atentie sunt cca 8-10 portiuni de 2-3 m unde regasim pietris, aici fiind in constructie mici podete pentru scurgerea apei. Celor ce doresc sa ramana peste noapte in Ranca le sugeram sa iti faca rezervare cu o saptamana inainte, in plin sezon statiunea fiind la grad de ocupare 100%; deasemenea nu uitati acasa hainele groase, noaptea temperatura coborand la sub 10 grade chiar si in luna august. Pentru turistii care doresc sa faca trasee montane in zona, recomandam si echipament de ploaie.

 

 

«
»


Posibilitati de cazare in zona



19 Comentarii to “Transalpina, drum peste creasta muntilor”

  1. alex says:

    Am fost in urma cu cateva zile si pot spune cu mana pe inima ca e ceva deosebit, merita din plin traseul, in special intre Obarsia Lotrului si Ranca

  2. Vlad says:

    Intr-adevar, merita incercat. Am trecut si eu pe portiunea Ranca – Obarsia Lotrului, poze aici: http://www.panoramio.com/user/5904101

  3. adrian_neb says:

    avem ceva de mare valoare dar nu stim sa atragem bani ptru noi romani ,,lasam intrusi mafioti sasi bata joc de tara noastra

  4. costel says:

    Doar incercat Vlad? In2012 sper ca Transalpina sa figureze si in palmaresul meu.De acord cu cele scrise de Adrian.

  5. Andrei P. says:

    Anul asta vreau si eu sa o testez “on road” 🙂

  6. Dan says:

    Este cumva inchis drumul in perioada martie-aprilie ? Planuiesc si eu sa vad cu ochii mei acest drum minunat.

  7. Bubu says:

    Traseul este impecabil. Privelistea este la mare inaltime. Am fost de mai multe ori cu masina si voi mai merge de cate ori am chef.

  8. Marian Nicolae Danut says:

    Buna .Este foarte frumos traseul merita vazut si ai ce vedea ,abia astept sa merg si anul acesta .Va recomand acest traseu la fel si transfagarasanul.Drum bun.

  9. Liviu Giuroiu says:

    Unde se poate dormi pe acest traseu? Planific sa-l fac in intregime, venind dinspre Rm. Valcea, soseaua 67, si apoi s-o iau in sus spre nord, coborand pe directia Sebes. Unde merita, daca exista cazare, sa poti sta cel putin o noapte?
    Multumesc.

  10. Mihai says:

    Buna ziua. Am citit ca pe anumite drumuri se poate merge doar cu masini 4×4..Mi-am propus sa fac acest traseu vara asta si as dori sa aflu daca chiar asa e.

    • popescu says:

      salut Mihai,nu este adevarat drumul este foarte bun si se poate parcurge si cu o masina normala.Peisajul este deosebit si merita facut.Drum bun!

  11. Auras says:

    Drumul este aproape ,,de bun”. Atentie la cazare si masa.In statiune se construieste ,dar mai e mult pina vei avea de ales.Una peste alta,peisajul este deosebit,merita facut- Transalpina.Drumuri bune!

  12. gina says:

    maine dimineata la6.30plec sa fac transalpina

  13. corina says:

    Buna, ieri am fost pe Transalpina, am plecat la 9 din Bucuresti prin Rm Valcea si am ajuns in Sibiu la ora 19. Traseul a fost superb, nu am putut sa ne abtinem sa nu ne oprim mereu. Drumul este foarte bun, peisajul este de vis. Recomand ca toata lumea macar o data in viata sa parcurga acest traseu.

  14. gabi says:

    superb!!!!! un peisaj care te lasa fara cuvinte
    trebuie sa ne promovam mai mult tara pentru ca este cu adevarat frumoasa

  15. Bohotici Roberta says:

    Superb,un drum mai frumos nu puteti vedea,dar din pacate sunt unele parti unde se vad doar trunchiuri de copaci!

  16. manuela says:

    imi doresc din toata inima sa ajung prin acele locuri…

  17. ionela says:

    BUNA.IERI AM PLECAT DIN TG-JIU PE TRASEUL; RANCA .TRANSALPINA.OBARSA LOTRULUI.CABANA OASU.LACUL OASU .MANASTIREA OASIU SI NE.AM INTORS AZI PE PETROSANI.E CEVA DE VIS .E MAI TARE DECAT MAMAIA.AM FOST VOLUNTARI PT.O CAUZA DREAPTA ,DAR TURISTI LASA DE DORIT.UN TRASEU DE VIS CU MUNTI DE GUNOAIE.PACAT CA NU.SI ADUNA RESTURILE.CABANA OASU NEA PRIMIT REGESTE CU;FRIPTURA,INGHETATA, CLATITE SI UN FOC DE TABARA URIAS.MULTUMIM TUTUROR CARE AU FACUT ACEST PROIECT(AU FACUT ZECI DE COPII FERICITI)

  18. costel says:

    Da. Am reusit. Transalpina e superba.Soseaua e foarte buna pe portiunea Novaci – Obarsia Lotrului apoi pana la Sebes un drumeag ca in toata tara.Normal nu ?.(nu este normal. si mai vrem sa avem profit si venituri la buget din turism).

Scrie un comentariu la Marian Nicolae Danut

Click here to cancel reply.

Hai-Hui prin Romania

Piata Sfatului din Brasov
Pasul Tihuta, foto: Sergiu Negrea
Parcul Nicolae Romanescu din Craiova
Statiunea Neptun-Olimp
Balea lac
Gradina Botanica Alexandru Borza din Cluj

Ultimele locuri adaugate

Reduceri Turism

Cele mai bune Oferte si reduceri din turism sunt aici!