Din: Judetul Prahova, Monumente, Muntenia
Crucea Caraiman (cunoscuta si sub numele de Crucea Eroilor Neamului) este un monument ridicat in cinstea eroilor romani cazuti in lupta in Primul Razboi Mondial, monument construit la rugamintea Regelui Ferdinand I si a sotiei acestuia, Regina Maria. Astazi, monumentul se afla pe Lista Monumentelor Istorice din Judetul Prahova, alaturi de o serie de case memoriale, biserici, manastiri si necropole care se gasesc in tinutul prahovean.
Despre Crucea Caraiman
Crucea Caraiman se afla pe Masivul Caraiman, catre Valea Seaca. Aceasta a fost construita intre 1926 si 1928 la altitudinea de 2291 m; altitudinea la care este amplasata o face unica pe teritoriul Europei. Crucea este amplasata pe varful mic al Masivului Caraiman, deoarece daca ar fi fost aplasata pe varful principal (la altitudinea de 2325 m), Crucea ar fi fost vizibila doar de pe platou. Un alt element de unicitate la nivel european este dat de dimensiunile impresionante ale acesteia: cruucea are 28 de metri in inaltime si brate de 7 metri fiecare. La momentul constructiei, Crucea Caraiman era cea mai inalta constructie din lume situata la o asa altitudine; constructia este executata pe profil de otel, totul fiind montat pe un soclu din beton armat placat cu piatra (acest soclu masoara 7,5 m si a fost construit la un an dupa sfintirea Crucii). In interiorul soclului se afla o incapere care a adapostit in trecut generatorul care alimenta cu energie electrica becurile ce lumineaza crucea: 120 de becuri de 500 W.
Crucea Eroilor Neamului a fost construita in cinstea eroilor ceferisti care au cazut la datorie, aparand tara in Primul Razboi Mondial; construita la initiativa Casei regale, aceasta avea scopul de a fi vazuta de la o distanta foarte mare. La baza constructiei acestui monument, se spune ca sta un vis avut de Regina Maria.
Cei care au coordonat bunul mers al lucrurilor au fost arhitectii George Cristinel si Constantin Procopiu; Regina Maria a fost cea care a supravegheat de aproape proiectul. Lucrarile au fost efectuate la Directia de poduri a C.F.R. sectiile L1 si L5 din Sinaia, in vreme ce lucrarile de rezistenta au fost facute de inginerii Alfred Pilder si Teofil Revici, diriginte de santier a fost Nicu Stanescu iar sef de santier V. Bumbulescu. Investitia financiara necesara a fost obtinuta de la firme particulare, institutii de stat si prin donatii. O serie de elemente necesare constructiei au fost carate pana sus cu ajutorul carelor trase de boi din Busteni pana la Varful Caraiman, dupa ce in prealabil au fost aduse aici cu trenul; alte elemente necesare au fost aduse cu funicularul Fabricii de Hartie Busteni pana in Valea Jepilor si de aici au fost duse pana la baza Crucii cu cai si magari. In zona, numarul carutelor care puteau ajuta la transportul materialelor de constructii era mic; o banca din acele vremuri a acordat insa un credit cu o dobanda mica pentru a putea suplimenta necesarul de carute. Drumul pana in varf insa era greu de strabatut; o caruta nu putea sa faca mai mult de doua-trei drumuri pana sus. Carutasii care au ajutat la transport cu propriiile atelaje si animale au fost recompensati cu bani, mancare si fan pentru animale. Printre cei care au ajutat se numara Fam. Clinici, familie care si astazi este pastrata in memoria localnicilor din Sinaia. Crucea Caraiman a fost inaugurata si sfintita la data de 14 septembrie 1928, zi in care credinciosii sarbatoresc an de an Ziua Crucii.
Iluminatul Crucii Caraiman a fost facut cu ajutorul unui generator si a 120 de becuri de 500 W; generatorul era situat in soclul de beton armat de la baza Crucii; in anul 1939 Crucea a fost racordata la sistemul national de energie electrica si primea energie electrica printr-un cablu subteran de la statia Costila (situata la altitudinea de 2487 m). Pana in anul 1948, cand s-a instalat regimul comunist, Crucea era aprinsa in noaptea de 15 august cand se sarbatoreste Sfanta Marie Mare si cu ocazia Inaltarii Domnului, zi in care se sarbatoreste si Ziua Eroilor. Odata cu instalarea comunismului, monumentul a fost amenintat cu actiuni de vandalism; unul dintre primarii regimului a dorit sa taie bratele Crucii si sa ramana doar o coloana in vaful careia sa monteze o stea de culoare rosie.
Anul 1989 a fost anul in care s-a tras un alt cablu eletric la Cruce; doi ani mai tarziu, in 1991 s-a terminat de montat instalatia electrica cu ajutorul Primariei Busteni, a locuitorilor de aici si a unei societati comerciale. In anul 1991 Crucea a fost din nou iluminata; anii ce au trecut insa au atras alte actiuni de vandalism din partea turistilor care s-au catarat in repetate randuri si au spart becurile. In 2003, instalatia de energie electrica s-a defectat; reparatia acesteia a fost efectuata cu ajutorul salvamontistilor care au carat pana sus sute de kilograme de materiale si au inlocuit becurile stricate; in anul 2004, istalatia de energie electrica a fost pusa in functiune si racordata la reteaua orasului Busteni. Astazi, Crucea Caraiman este in administratia Consiliului Local al orasului Busteni; zi de zi aceasta este aprinsa si vegheaza asupra orasului. In prezent, 300 de becuri sunt montate pe suprafata acesteia, lucru care o face vizibila de la mare departare in toata Valea Prahovei. Exista insa un proiect conform caruia se doreste imbracarea Crucii Caraiman in vopsea flurescenta si proiectarea unui spot laser deasupra.
Bine de stiut daca vrei sa ajungi la Crucea Caraiman
Daca vrei sa vizitezi Crucea Eroilor Neamului trebuie sa ajungi in Busteni. De aici iei telecabina pana la Babele (cca 12 minute). De la Cabana Babele mergi pe Creasta Caraimanului cca o ora si jumate. Poti deasemenea sa optezi pentru un traseu la pas din Jepii Mici (traseu de 4 ore jumate, accesibil vara si INTERZIS iarna) sau din Piatra Arsa (o ora si jumate) ori pe alte trasee care pleaca de la Cabana Omu. Un al traseu accesibil pentru turisti este cel de la Cabana Caraiman pe la Brana Caraimanului, traseu de doar 45 de minute.
Odata ajuns in Busteni nu o sa te rezumi la a vizita doar Crucea Caraiman. Deoarece avem la dispozitie foarte multe posibilitati de cazare in Busteni, cu siguranta o sa va faca mare placere sa mai vizitati si alte obiective turistice din zona:
- Statiunea Busteni este o foarte frumoasa atat pe timp de vara cat si pe timp de iarna si merita luata la pas si descoperita incet
- Castelul Cantacuzino
- Canionul 7 Scari, una dintre minunile muntilor Piatra Mare
- Valea Prahovei, cea mai renumita regiune turistica a Romaniei, atat iarna cat si vara
- Biserica Domneasca
- Monumente naturale: Babele, Sfinxul, Varful Omu (este al unsprezecelea varf muntos ca inaltime din Romania), Cascada Urlatoarea.
- Partia Kalinderu, pe timp de iarna aceata este o adevarata atractie pentru impatimitii sportului alb
Tocmai am aflat ca se desfasoara o campanie pentru restaurarea acestui frumos monument,un program complex de RESTAURARE, REABILITARE, CONSERVARE, PREZERVARE, INTRETINERE si reintroducere in CIRCUITUL TURISTIC.