Din: Altele, Judetul Maramures, Maramures
Cand spui Mocanita de la Viseul de Sus spui ultima cale ferata forestiera cu abur nu doar din Romania, ci la nivel mondial. In muntii Romaniei sade bine pitita una dintre cele mai mari avutii din punct de vedere cultural, dar mai ales din punct de vedere tehnic. Astazi, Valea Vaserului face parte din Parcul Natural Muntii Maramuresului si este sub protecţie europeană inca din anul 2007.
Istoria Mocanitei
Chiar daca astazi Mocanita de la Viseu transporta si turisti, scopul pentru care a fost construita si pe care il indeplineste cu succes si astazi este acela de a transporta lemne, lemnul fiind o importanta resursa de care romanii si germanii se foloseau in trecut. In secolul XVIII lemnul se transporta cu pluta, aspect care ingreuna munca angajatilor din acele vremuri, insa nu pentru mult timp…
Din anul 1932, liniile de cale ferata incep sa fie contruite dupa ecartamentul austro-ungar, un ecartament mic de doar 760 mm. Rationamentul dupa care erau construite caile ferate forestiere la acea vreme era unul simplu: calea ferata trebuia sa urmareasca cursul raului, era neaparat necesar ca trenul sa poata urca usor la deal gol si sa poata cobora la fel de usor, cu ajutor la infranare, cand era incarcat cu lemne.
Anul 1970 aduce administratiei silvice publice in folosinta peste 3000 km de cale ferata; Romania a fabricat locomotive pe baza de abur pentru caile forestiere pana tarziu, in anul 1986. Insa marile schimbari economice ale anilor 90 s-au lasat cu efecte dezastruoase asupra Cailor Ferate Forestiere: in doar cativa ani locomotivele si vagoanele au fost scoase din uz, demontate, vandute sau mai rau, date la fier vechi. Mocanita de la Viseul de Sus este singura mocanita care a supravietuit dezastrului de atunci si care si astazi isi indeplineste cu succes misiunile.
Constructia caii ferate de la Mocanita de la Viseul de Sus a inceput in anul 1930 si s-a terminat in 1933 si se intinde de la Viseu pana la Izvorul Comanului. Lungimea totala a caii ferate de la Viseu este de 56 de km. Punctul in care aceasta atinge altitudinea maxima este in zona Comanu, la 1100 m in conditiile in care locomotiva pleaca trasa de aburi la 600 m. Locomotivele alimentate cu lemne, locomotive care astazi trag grabite vagoane pline de turisti sau incarcate de lemne sunt fabricate in anii ’50 si modelul de fabricatie al acestora este “Resita”, avand greutatea de 20 t nealimentate si cu doar 4.7 tone mai mult daca acestea sunt incarcate cu combustibil. Daca una din locomotivele cu abur se defecteaza, oricand se gaseste o locomotiva diesel care sa ii ia locul.
Pe traseul Mocanitei exista halte micute, dar neingrijite: Novat, Cozia, Bardau, Botizu, Faina. Dintre Faina este cea mai rasarita dintre ele. Aici, turistii pot gasi casele catorva sateni si 3-4 casute de vacanta. Halta de la Faina este situata la 34 km de Viseu. Drumul Mocanitei este de 8 ore la urcare si se opreste la 2 km de granita cu Ucraina; alte 6 ore la coborare fac traseul mocanitei complet, cand aceasta ajunge la punctul de plecare, Viseu.
Cu ajutorul unei asociatii elvetiene “Hilfe fur die Wassertalbahn” sunt astazi functionale mare parte din locomotivele care au fost trase pe dreapta. Tot datorita aceste asociatii, s-au restaurat depoul si cladirea garii si s-au cumparat vagoane noi pentru persoane care din 2005 sunt folosite cu succes in scop turistic.
Doar o mare parte din suprafata padurilor si calea ferata sunt proprietatea statului roman, deoarece din anul 2003, exploatarea traseului de la Mocanita de la Viseul de Sus a intrat sub proprietate privata, si este sub raspunderea unei societati romane: R.G.Holz Company S.R.L. Aceeasi companie detine suprafata depoului, mare parte din vagoane si locomotivele de acolo.
In anul 2008, cand in zona au fost indundatii puternice, accesul caii ferate a fos distrus si din pacate traseul a fost scurtat.
Bine de stiut daca vrei sa ajungi acolo
Calea ferata forestiera de la Viseul de Sus este in nordul tarii, foarte aproape de granita Romaniei cu Ucraina. Gara Istorica a CFF – Caile ferate Forestiere are adresa in Strada Cerbului nr.5. Traseul pana acolo este unul usor de urmarit atat cu trenul cat si cu masina.
Daca esti in capitala si vrei o excursie cu adevarat pitoresca, poti lua trenul in directia Sighetul Marmatiei, si cobori la statia Viseul de Sus. De acolo, intreaba orice trecator de Mocanita si negresit o sa te indrume in directia corecta.
Daca esti intr-o drumetie mai lunga cu masina din Baia Mare sau Satu Mare ajungi usor daca urmezi Sighet catre Valea Viseului. Din Campulung Moldovenesc sau Vatra Dornei, traversezi Pasul Prislop, si negresit ajungi in Borsa si mai apoi Viseu. Daca ai ca punct de plecare Transilvania, poti urma soseaua care se insoteste cu cale ferata Salva – Viseu, pana ajungi in Moisei. Cateva minute te despart de aici ca sa ajungi la Viseu.
Program si preturi bilete pentru Mocanita
Sezonul pentru turisti nu este deschis mereu, asa ca ar fi bine sa incluzi in traseul tau turistic Mocanita de la Viseul de Sus in perioada 1 mai – 17 octombrie.
1 Mai – 30 Iunie si 16 Septembrie – 17 Octombrie
In aceasta perioada Mocanita se urneste doar in zilele de joi, vineri, sambata si duminica. Plecarea este la ora 8.30 cu aproximatie si ajunge la Paltin (km 21.6) la ora 10.30. Sosirea la Viseul de sus este la ora 14.00.
Pretul biletului pentru un adult este de 39 ron, pentru studenti, pensionari si peroanele cu handicap pretul este de 29 ron si copiii platesc 23 ron pe un bilet.
1 Iulie – 12 Septembrie
Acum Mocanita pleaca din statie zilnic. Plecarea este tot la ora 8.30 cu aproximatie si ora la care se ajunge la Paltin este tot 10.30. Sosirea la Viseul de sus este la ora 15.00.
Pretul biletului creste astfel: pentru adulti – 43 ron, studenti, pensionari si peroanele cu handicap – 34 ron, copii 27 ron/bilet. In aceasta perioada, in fiecare zi de luni copii bebeficiaza de tarif special de 20 ron.
In orice perioada alegi sa mergi, daca te afli intr-un grup numeros si vreti sa calatoriti cu mocanita ar fi bine sa faceti rezervare si sa intrebati de reducerea pe care o primiti. In mod normal aceasta este de 10%.
Copii pana la 6 ani calatoresc gratuit. Tinerii peste 16 ani platesc pretul unui bilet pentru adult sau student.Pentru a beneficia de o anumita reducere e bine sa ai un act doveditor la tine si un act de identitate deoarece trenul calatoreste foarte aproape de frontiera.
Mocanita pleaca din statie si in alte zile ale anului la diverse sarbatori cum ar fi: Sarbatoarea Pastelui, in noptile cu luna plina, concerte de muzica simfonica sau rock pe Valea Vaserului, dupa sarbatoarea Craciunului, in noaptea de revelion si dupa revelion, pe 2 ianuarie. Pentru aceste trasee e bine sa va interesati din timp in ceea ce priveste ora de plecare.
In orice perioada a anului alegi sa vizitezi Valea Vaserului cu Mocanita, e bine sa stii ca ai nevoie de haine ceva mai groase decat in mod normal. Ar fi bine sa te interesezi si de prognoza meteo, deoarece daca alegi o zi cu ceata si ploaie, traseul nu este la fel de spectaculos. Apa si mancarea nu ar trebui sa iti lipseasca din bagaj deoarece pe traseul mocanitei nu exista magazine de la care sa te poti aprovizona. Daca vrei sa faci trasee montane de mai multe zile, iti recomandam sa ai la tine: cort, haine si imbracaminte adaptate traseului, mancare, o harta a zonei si busola, precum si o conditie fizica excelenta. In zona nu exista semnal, asa ca telefonul mobil nu iti este de folos. La fel de bine este sa stiti ca nu e recomandat sa va apropiati de granita cu Ucraina.
Pentru cei care vin cu masina sau au de gand sa stea cu cortul, la baza traseului exista parcare auto si loc in care poti campa contra unei sume de bani. La cerere, se pot organiza evenimente pe tren. Evenimentele pot include mancare in tren sau picnik, opriri in locuri speciale pe traseu, muzica, precum si alte cerinte ale clientului care pot fi negociate. Pretul de pornire pentru astfel de ocazii este de 800 Euro.
Aici am gasit o harta folositoare cu directii spre Mocanita http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/2/2f/Harta_Gara_CFF_Mocanita_Viseu_de_Sus.jpg
http://www.setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/en_GB/photo_essay/setimes/photo_essay/2009/09/10/photo_essay
un fotoreportaj care promoveaza mocanita si turismul in zona:)
Pentru a fi exploatat cu mai mult succes in scop turistic, ar trebuii investit in calea ferata, iar traseul obligatoriu sa fie pana la capatul liniei(nu pana la jumatate, cat era in iulie 2013). Traseul nu este deosebit, nu am ramas cu o amintire puternic placuta.