Din: Drumuri, Chei si Defilee, Judetul Arges, Muntenia
Transfagarasanul, drum printre nori si munti. Masurand 151 km, si fiind parte din DN 7C, maiestosul drum incepe in judetul Arges, sat Bascov de pe langa orasul Pitesti; cand se intersecteaza cu DN1, langa comuna Cartisoara, intre Sibiu si Brasov este semn ca Transfagarasanul ia sfarsit.
Transfagarasanului – Istoric
Transfagarasanul a fost construit in 4 ani, intre 1970-1974, in timpul lui Ceausescu, cel care a vrut sa asigure romanilor un drum bine plasat in munti. Inaugurarea acestui tronson din DN7C a avut loc in data de 20 septembrie 1974. Se spune despre acesta ca a fost construit cu pretul vietii a multor soldati si muncitori si cu serioase resurse materiale. Datele oficiale vorbesc despre 40 de oameni care au murit la construirea Transfagarasanului.
Transfagarasanul este poate cel mai spectaculos drum din tara, si fara indoiala numele vine de la faptul ca acesta traverseaza Muntii Fagaras. Dupa Transalpina, care ajunge pana la inaltimea de 2145 m, Transfagarasanul este drumul care ajunge pana la cota 2042 m. Spre deosebire de Transalpina, Transfagarasanul este asfaltat in totalitate.
Traseul pe care se desfasoara drumul, incepe in comuna Bascov si trece prin fata hidrocentralei Vidraru, si urca spre Cetatea Poenari. Trece cale de trei tunele scurte si ajunge pe Barajul Vidraru. Dupa ce trecem de baraj, lasam Lacul Vidraru in partea stanga si ajungem la Cascada Capra, urmand sa trecem distanta de 887 m prin tunelul care face trecerea de la Capra la Balea Lac. Tunelul Balea, este cel mai lung tunel din Romania, acesta fiind neiluminat si neaerisit; are o inaltime de 4,4 m, latime de 6 m plus un trotuar de un metru.
Pe partea de nord a drumului, gasim rezervatia naturala Lacul Balea si Golul Alpin. Trecem ulterior pe la lacul glaciar Balea si pe langa cascada cu acelasi nume, cascada in trepte: masoara 68 de m si este situata la altitudinea de 1230 m. Pe timpul iernii, in perioada 1 noiembrie – 30 iunie, sectorul de drum cuprins intre Piscul Negru pana la Cascada Balea (intre kilometrii 104 si 130) este inchis, dar nu total ascuns vizitatorilor. In aceasta perioada turistii ajung la Cabana Balea cu telecabina. Tronsonul cel mai dificil al Transfagrasanului este cuprins intre Lacul Balea si cascada cu acelasi nume, si se intinde pe o portiune de 13 km. De aici si pana se termina transfagarasanul nu mai avem decat 21 km.
Transfagarasanul in cifre
- circa 3 milioane tone de roca au fost dislocate
- au fost realizate 830 de lucrari transversale
- s-au utilizat 290.000 de metri cubi de materiale pentru zidarie
- 41.000 m cubi roca au fost escavati pentru constructia tunelului Capra – Balea
S-au folosit mai bine de 20 tone de dinamita
- 3.573 t de ciment
- 89 t otel beton
- 24.000 ancore
- 129 t plase sudate
- 14.200 m patrati cofraje
- 1.750 m liniari tuburi confectionate din beton
- 4.100 m liniari teava
- 50 t de confectii metalice
- 6.900 m cubi nisip
- 6.000 m cubi pietris
- 3.000 t cribluri
- 740 lampi pentru iluminat.
Ideea acestui drum i-a venit lui Ceausescu inca dinainte ca acesta sa devina presedinte, intr-una din calatoriile sale in zona. Pana la constructia acestui drum, muntii nu puteau fi trecuti nici macar folosind calul.
Una din legendele care circula cu privire la Tranfagarasan dupa contructia acestuia, se refera la calugarul Nectarie care a urcat cu trabantul pana la Capra. Acolo a fost surprins de o avalansa si pentru ca acesta sa scape, a sarit pe valul de zapada care venea spre el. Calugarul a scapat cu viata, dar se pare ca masina lui a fost gasita mult dupa eveniment, cand zapada s-a topit, la 6 luni distanta.
Bine de stiut daca vrei sa vizitezi
Pe langa faptul ca circulatia este deschisa doar in intervalul 1 iulie – 31 octombrie in fiecare an, cand mergi pe Transfagarasan ar mai fi bine sa stii ca viteza recomandata atunci cand circuli cu masina este de 40 km pe ora, datorita numeroaselor serpentine. Drumul se intinde pe o distanta de 92 km si are 2 benzi, si este asfaltat pe toata lungimea sa.
Posibilitatile de cazare in zona sunt multiple. Cu toate astea recomandam sa va faceti rezervare din timp, deoarece acestea sunt pline tot timpul anului cat sezonul este deschis. Cabana Valea cu pesti, Cabana Cumpana, Cabana Paraul Capra, Cabana Dracula, Cabana Cascada, Cabana Balea Lac, Vila Paltinul. Cea din urma este situata la lacul Balea, pe malul acestuia la altitudinea de 2.044 m. Fosta vila a lui Nicolae Ceausescu, aceasta nu a suferit nici o modificare timp de 17 ani pana cand in urma cu putin timp a trecut de la 2 stele la 3, cate are in prezent.
Stie cineva cum este vremea pe transfagarasan zilele astea? Stiu ca acum vreo doua saptamani a nins si nu se putea ajunge sus decat cu masini de teren…
in imagine se vede o telecabina. poate sa spuna cineva ce program are telecabina, si ce traseu ?
Lungimea de 151 km pare exagerata, caci serpentinele tin mult mai putin.
Telecabina functioneaza la adunarea a cel putin 10 persoane, cel putin asa era vara trecuta….
De fapt sunt 15km.
as dori sa-mi spuneti daca transfagarasanul este deschis pe data de 15mai 2011.va multumesc
maria, nu are cum sa fie deshis deoarece in acest moment este aproape in totalitate acoperit de zapada.
Este bine sa te interesezi daca e deschis in perioada asta sau nu. Oficial el este deschis de la 1 iulie, dar eu cunosc persoane care au facut transfagarasanul la inceputul lunii iunie si era zapada numai la Balea Lac, dar nu foarte multa.
Este absolut demential traseul!!!!! Merg in fiecare an pe Transfagarasan si tot nu ma satur de frumusetea acestui obiectiv turistic!!! Il recomand tuturor! Totusi sa fiti atenti daca este ceata pe traseu si (EVIDENT) sa fiti atenti la drum…nu e ca in palma 🙂
se poate traversa in perioada asta(iunie)?
as vrea sa stiu daca e deschis tranfagarasanu in perioada asta va multumesc
Dia, desi oficial transfagarasanul se deschide pe 1 iulie, sa stii ca drumul nu mai e acoperit de zapada si este practicabil. Totusi din cate am inteles, pe partea argeseana se lucreaza la repararea drumului (lucru foarte bun dealtfel si de mult asteptat.)
151 km ei au pus din bascov pitesti insa pana a ajunge la asa zisul drum transfagarasan mai este destul de mult eu cred ca de l a hidrocentrala se poate numi cu adevarat ca incepe transfagarasanul
am fost acum 2 saptamani de la Cartisoara pana la Curtea de Arges. pana la Balea e foarte ok drumul. Apoi, dupa ce treci tunelul, mai e o portiune buna , cea cu serpentinele de coborare, apoi incepe infernul pt soferi…crater langa crater…pret de 30 km, pana la vidraru.. RUSINE MINISTERULUI TRANSPORTURILOR, RUSINE MINISTERULUI TURISMULUI SI DEZVOLTARII REGIONALE !!!! un drum superb, un traseu unic, si lasat in paragina de autoritati !!! strainii treceau in suv-uri si tot se uitau mirati cum de e lasat drmul sa ajunga in halul ala…
deci nu s-a schimbat nimic din vara lui 2010 cand am facut si eu acelasi traseu cu aceleasi probleme….
Si eu am fost pe 18 August 2011. A fost extraordinar dat fiind faptul ca am avut o vacanta cu peripetii. Plecat de la Balvanyos , statiune aflata in apropierea Lacului Sf. Ana , si mers Brasov pe urma spre Sibiu. Mi s-a parut spectaculos, si o vrmee superba , seara , ora 17:00-18:00 aproximativ. M-am simtit muuult mai in siguranta acolo decat in Bucuresti , sincer ! Am mers si cu 30 si cu 60, depinde de tronson. In schimb , Bogdan are dreptate ! Este GROAZNIC drumul de la tunel pana la vidraru ! Padure deasa si gropi ca pe luna ! Pacat ca nu se face ceva in privinta asta , in schimb stim sa inauguram 1,2,3 ba chiar 3 km de autostrada ! Aaaa… si sa cumparam “frunze” .
bucura-te de natura si nu te mai uita atatala televizor…omul inteligent si care iubeste cu adevarat natura foloseste bicicleta sau bocancul:*
Pai du-te tu… Ia-o pe jos din Bucuresti… poate vrei sa vezi si Europa… sa le recomandam englezilor, nemtilor sa vina pe jos…. eventual cu bicicleta…. ca ei sunt mai departe.
Din cauza astora ca tine e totul in paragina!
SUPERB TRASEUL, DAR VA RECOMAND SA MERGETI SI PE TRANSALPINA, ACOLO E DRUMUL BUN.AM FOST IN VARA LUI2010 PE TRANSFAGARASAN, IAR ANUL ACESTA, IN AUGUST, PE TRANSALPINA. SUNT DOUA DIN CELE MAI FRUMOASE LOCURI, POATE CHIAR DIN EUROPA.DRUM BUN!
bine ai spus meea poate chiar din Europa , dar poate nu stiai de Groslokner -soseaua care duce la ghetar.iti recomand cu placere ca un punct de plecare si grad de comparatie cu ceea ce e in viziunea ta Transfagarasanul.
fiecare loc e unic si are frumusetea lui.nu se merita sa facem comparatii , ci sa savuram linistea in mijlocul naturii oriunde am fi.avem suficient de multe atractii in Romania, dar ceea ce ne defavorizeaza e starea jalnica a drumurilor.
ambele sosele sunt superbe, atat transfagarasan, cat si transalpina! dar cu siguranta sunteti subiectivi cand spuneti ca ar fi una din ele `poate` cea mai frumoasa. nu `uitati` de soselele din ALPI, nu doar Groslonker, (Austria), in ALPII francezi (Galibier 2645m ,Agnel 2744m ,Col de la Bonette 2715m, Col D`Iseran 2770 cea mai inalta sosea din Europa) sau in ALPII italieni (Gavia 2612m, Stelvio 2757m ), Trollstigen sosea in Norvegia fantastica. Mult succes.
Pai s-au facut si topuri in care cele 2 sosele romanesti apar printre primele clasate. Ar trebui sa ne mandrim de asta si sa avem grija de ele….. nu sa aruncam gunoaie pe marginea drumului.
BUNA ZIUA.VA ROG RECTIFICATI,CEEA MAI MARE CASCADA DIN TARA ESTE CASCADA CAILOR DIN MUNTII RODNEI.VA UREZ MULT SUCCES
Multumim Serban, am modificat 🙂